سفارش تلفنی
09393710094

PH چیست ؟

31/اردیبهشت/1398 مقالات بدون دیدگاه

PH چیست ؟ یون +H عامل اسیدی و یون -OH عامل بازی یا قلیایی می باشد. چنانچه این دو یون با هم ترکیب شوند، آب را بوجود می آورند که نه خاصیت اسیدی دارد و نه خاصیت قلیایی و خنثی می باشد. خنثی به این معنی می باشد که تعداد دو یون مذکور در یک محلول به یک اندازه می باشد و محلول به حالت تعادل درآمده است. اگر به هر علتی میزان دو یون مذکور در محلول تغییر کند، محلول از نظر اسیدی یا قلیایی بودن تغییر می کند. عملاً برای مشخص کردن اسیدی یا قلیایی بودن یک محلول، میزان یون +H  را در محلول به عنوان PH می سنجیم و بر روی اسیدی یا قلیایی بودن محلول قضاوت می کنیم. دامنه ph  از 0 تا 14 می باشد که ph  عدد 7 خنثی است. pH  های کمتر از 7 نشان دهنده اسیدیته است، در حالی که pH بیشتر از 7 نشان دهنده باز است. pH  اندازه گیری مقدار نسبی یون های هیدروژن و هیدروکسیل آزاد در آب است. آبی که یون های هیدروژن آزاد بیشتری داشته باشد اسیدی است، در حالی که آبی که یون های هیدروکسیل آزاد بیشتری داشته باشد، بازی است. در ادامه این مطلب PH چیست ؟ ما به شما تمام بایدها و نبایدها درباره ph را توضیح می دهیم:

ph چیست؟

از آنجا که PH می تواند تحت تأثیر مواد شیمیایی موجود در آب قرار گیرد، PH شاخص مهمی از آب است که از نظر شیمیایی در حال تغییر است. pH در "واحدهای لگاریتمی" گزارش می شود. هر عدد نشان دهنده یک تغییر 10 برابری در اسیدیته / بازی بودن آب است. آب با PH پنج، اسیدی تر از آب دارای PH شش است. PH آب تعیین کننده  حلالیت (مقدار قابل حل در آب)،  در دسترس بودن بیولوژیکی (مقداری که می تواند توسط آبزیان استفاده شود)، مواد تشکیل دهنده شیمیایی مانند مواد مغذی (فسفر ، نیتروژن و کربن) و فلزات سنگین (سرب ، مس ، کادمیوم و غیره) است. همچنین PH تعیین می کند که آیا موجودات آبزی می توانند از آن آب استفاده کنند یا خیر. در مورد فلزات سنگین، میزان محلول بودن و سمیت آن ها را تعیین می کند. فلزات در pH پایین سمیتری دارند زیرا محلول ترند.

PH چیست ؟

روش های اندازه گیری PH چیست؟

1- اندازه گیری PH به روش رنگ سنجی

در روش رنگ سنجی از معرف ها استفاده می شود، معرف ها در PHهای متفاوت، تغییر رنگ می دهند و بر اساس رنگ ایجاد شده، PH مشخص می گردد. به این صورت که این رنگ را با رنگ دفترچه راهنما مقایسه کرده و با توجه به PH مشخص شده در جدول رنگ ها، PH آن مشخص می گردد.

مثلا با استفاده از کاغذ تورنسل، ته کاغذ را در محلول قرار می دهیم. بلافاصله در کاغذ تغییر رنگ ایجاد می گردد و با توجه به جدول رنگ در دفترجه PH سنج و مطابقت با رنگ شبیه کاغذ که در جدول PH وجود دارد عدد زیر آنرا بعنوان PH یادداشت می کنیم.

2- اندازه گیری PH به روش الکترومتری

روش الکترومتری، روش دقیقی می باشد. در ابتدا دستگاه را با PH 4  و سپس با PH 9 کالیبره می کنیم و سپس محلول مورد آزمایش را با قرار دادن الکترودها در داخل محلول به صورت یک عدد که بر روی صفحه PH سنج مشخص می شود، PH را بدست می آوریم.

3 - چگونگی اندازه گیری ph خون

شما با استفاده از نوارهایی که در دارو خانه ها وجود دارند ، می توانید سطح pH پوست بدنتان را اندازه گیری کنید ، برای استفاده از این نوار ، آنرا داخل دهان تان به مدت 2 الی 3 ثانیه قرار دهید تا با بزاق دهانتان در ارتباط باشد. در مرحله بعد باید رنگ ایجاد شده در نوار را با جدول رنگ pH که تهیه نموده اید مقدار ر بدنتان را اندازه گیری کنید.
توصیه می شود این کار را اول صبح بصورت ناشتا استفده کنید زیرا میل کردن صبحانه می تواند سطح pH بزاق را تغییر دهد.

4 - اندازه گیری ph خون با ادرار

راه دیگر اندازه گیری سطح pH بدن ادرار می باشد که باید اول صبح انجام شود. دانستن سطح pH بدن بسیار خوب است و برای سلامت بدن بسیار مناسب است.
برخی بیماری ها هستند که با اسیدیته بودن بیش از حد مرتبط است .
PH چیست ؟

بیماری هایی که به دلیل بالا بودن ph خون بروز می کنند:

میگرن و سرگیجه صبح
آب مروارید
سرطان
آرتروز، پوکی استخوان، و نقرس
سکته مغزی
آلرژی

نوشیدن آب قلیایی راهی موثر برای کاهش و کنترل ph خون

هدف اصلی مصرف آب قلیایی درمان حالت اسیدوز بدن است. اسیدوز به معنای میزان pH اسیدی افزایش یافته در خون و دیگر بافت هاست. اسیدوز خطر افزایش اختلالات مزمن را در بدن افزایش می دهد و علائم گوناگونی مانند سردرد، تهوع، اسهال و غیره در بدن ایجاد می کند. آب قلیایی اثر مثبتی در کنترل اسیدوز متابولیکی در حیوانات از خود نشان داده است. در واقع بررسی هایی که روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده است نشان می دهد این آب تأثیر مثبتی برای رفع حالت اسیدی بدن دارد.

قلیایی کردن آب چه کمکی به سلامت ما می کند؟

قلیایی کردن آب به معنی متراکم کردن عناصر مفید و پس زدن سموم خطرناک است. الکترودیالیز باعث می شود که کلسیم، منیزیم، آهن، زینک، سدیم، مس، پتاسیم و منگنز در آب متراکم بشود. این امکان وجود دارد که نتوانیم از طریق رژیم غذایی نیازهای روزانه مان به این مواد مغذی را تامین کنیم. ولی در آب قلیایی تمام این عناصر وجود دارند. توجه داشته باشید که نوشیدن این نوع آب یکی از روش های تامین منگنز به عنوان یک آنتی اکسیدان است که به میزان کمی برای بدن لازم است. امکان دارد که در طول روز از طریق مصرف مواد غذایی نتوانیم منگنز بدن را تامین کنیم اما با نوشیدن این نوع آب به راحتی می توان نیاز بدن را تامین کرد. بهتر است بدانید که منگنز برای مقابله با رادیکال های آزاد عنصری ضروری محسوب می شود.

pH و کیفیت آب

PH  بیش از حد زیاد و کم می تواند برای استفاده از آب مضر باشد. PH  بالا باعث ایجاد طعم تلخ می شود، لوله های آب و وسایل استفاده از آب با رسوبات پوشانده می شوند و اثر ضد عفونی کننده کلر را کاهش می دهد.  در نتیجه در هنگام بالا بودن PH  نیاز به کلر اضافی حس  می شود.

آب با pH پایین باعث خوردگی یا حل شدن فلزات و سایر مواد می شود. آلودگی می تواند pH آب را تغییر دهد  که به نوبه خود می تواند به حیوانات و گیاهان ساکن در آب آسیب برساند. به عنوان مثال، آب خارج شده از یک معدن ذغال سنگ متروکه می تواند PH دو  داشته باشد که بسیار اسیدی است و قطعاً بر روی زندگی هر ماهی که می خواهد در آن آب زندگی کند  تأثیر می گذارد! با استفاده از مقیاس لگاریتم، این آب زهکشی معدن 100000 برابر اسید تر از آب خنثی است. بنابراین از معادن متروک دور بمانید و آبی که از آن جا سرچشمه می گیرد را استفاده نکنید.

PH چیست ؟

Ph آب آشامیدنی چقدر باشد؟

در تصفیه آب آشامیدنی و چه در فاضلاب، PH مهم است. pH آب آشامیدنی باید بین 6.5 تا 8.5 باشد. آب آشامیدنی با pH پایین می تواند باعث تخریب لوله ها شود. همینطور باعث ایجاد فلزات سمی مانند مس شده و منجر به شسته شدن منبع آب شود. آب با pH بیش از حد بالا طعم نامطبوع دارد و اثر ضد عفونی کننده ها مانند کلر کاهش می یابد.

در تصفیه فاضلاب (به عنوان مثال ، فاضلاب یا پسماندهای صنعتی)، pH کنترل می شود تا واکنش های شیمیایی یا میکروبی مورد نظر تا حد ممکن کارآمد ادامه یابد. اپراتورها pH را با دقت کنترل و تنظیم می کنند تا به شرایط شیمیایی یا میکروبیولوژیکی آسیب نزنند.

مضرات بالا بودن ph آب چیست؟

در حالت کلی پایین بودن مقدار ph آب برای بدن ضررهای بیشتری نسبت به بالا بودن آن دارد و می توان گفت بهتر است آب قلیایی استفاده شود تا اسیدی! البته این بدان معنا نیست که آب قلیایی برای بدن ضرر ندارد. البته لازم به ذکر است که آب قلیایی حجم بالایی از مواد معدنی و فلزات سنگین را دارا می باشد و باعث میشود تا رسوب زیادی در لوله های انتقال آب بوجود آید. علاوه براین،  استفاده مداوم این گروه از آب ها منجر به سرگیجه و سردرد و حالت تهوع در افراد می گردد.

آب قلیایی چیست؟

شاید شما ادعاهای مختلف بهداشتی در مورد آب قلیایی را شنیده باشید. برخی می گویند این آب می تواند به کند شدن روند پیری، تنظیم سطح pH بدن شما و جلوگیری از بیماری های مزمن مانند سرطان کمک کند. اما دقیقاً آب قلیایی چیست. سطح pH عددی است که میزان اسیدی یا قلیایی بودن ماده را در مقیاس 0 تا 14 اندازه گیری می کند.

به عنوان مثال، آبی با PH 1 بسیار اسیدی و ماده ای با PH 13 بسیار قلیایی است. سطح آب قلیایی نسبت به آب آشامیدنی معمولی دارای سطح pH بالاتری است. به همین دلیل، برخی از طرفداران آب قلیایی معتقدند که آب قلیایی می تواند اسید موجود در بدن شما را خنثی کند. آب آشامیدنی معمولی به طور کلی دارای pH خنثی 7 است.

آب قلیایی به طور معمول دارای pH 8 یا 9 است. با این حال، PH به تنهایی برای تعریف آب قلیایی کافی نیست.آب قلیایی همچنین باید حاوی مواد معدنی قلیایی و حداقل اکسیداسیون منفی (ORP) باشد.  ORP به عنوان یک پروتیو یا آنتی اکسیدان عمل می کند.  هرچه مقدار ORP منفی باشد، میزان آنتی اکسیدانی آن بیشتر است.

تاثیرات آب قلیایی بر بدن انسان

آب قلیایی حلالیت بالاتر و قدرت نفوذ پذیری بیشتری در بدن دارد و می تواند موجب بهبود سیستم متابولیسم بدن شود. همچنین آب قلیایی به دفع سموم و جذب بهتر ویتامین ها در بدن کمک می کند. قابل توجه است که طبق استانداردهای اروپا، مناسب ترین ph برای آب آشامیدنی بین 8.5 تا 9.5 است که ph آب قلیایی بین 8 تا 9 می باشد.

آب قلیایی به آب آلکانین معروف است. آب قلیایی طی فرآیند یونیزاسیون آب به دست می آید که در این فرآیند عناصر مفید و مغذی مانند منیزیم و کلیسم آب حفظ می شود ولی عناصر سمی و ناسالم دفع می شوند.

چه چیزی آب قلیایی را متفاوت می کند؟

آب ترکیبی از هیدروژن و اکسیژن است که آن را H2O می نامند. سطح pH آب میزان اسیدی بودن آن را مشخص می کند و از 0 تا 14 درجه بندی می شود. pH7 به عنوان خنثی معرفی می شود. عدد 7،  بین اسید و قلیایی خنثی یا متعادل در نظر گرفته می شود. اگر آب در مقیاس pH زیر 7 باشد، اسیدی است و اگر بالاتر از 7 باشد، آب قلیایی می باشد.

آب قلیایی کنسرو شده تحت استانداردهای مختلف قرار می گیرد. آب قلیایی بطری شده دارای pH بالاتر از 7 است. در بعضی موارد تولید کنندگان از دستگاه مخصوصی برای تغییر ترکیب شیمیایی آب استفاده می کنند. در غیر این صورت آنها مواد مغذی را به آب اضافه می کنند تا pH آن تغییر کند.

فواید استفاده از آب قلیایی

آبرسانی بهتر بدن: مولکول های آب قلیایی (آلکالاین) ریزترند و سریع تر به سلولهای بدن نفوذ می کنند و آبرسانی بهتری برای بدن دارند.

سم زدایی بدن: آب قلیایی سرشار از مواد معدنی است که باعث دفع سموم اسیدی از بدن می شود.

تعادل PH بدن: مصرف فست فود و نوشابه گازدار باعث اسیدی شدن بدن می شود که این امر موجب ایجاد اختلال در سوخت و ساز بدن می شود. به عنوان مثل فشار خون بالا، قند و چربی بالا. آب قلیایی با بالا بردن 40 تا 70 درصد  PH خون، مشکلات سوخت و ساز بدن را درمان می کند.

خواص ضد پیری آب قلیایی:  از مهم ترین عوامل پیری پوست، رادیکال های آزاد هستند. آب قلیایی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد با خنثی کردن رادیکال های آزاد بدن را در برابر فرسایش و پیری محافظت می کند.

کاهش وزن: آب قلیایی باعث سوزاندن کالری بیشتری می شود. این قضیه ثابت شده است که  با مصرف روزانه آب قلیایی در عرض دو ماه، کاهش کیلویی وزن را خواهید داشت.

کبد سالم: کار کبد در بدن از بین بردن چربی های اضافه و مضر و  سم زدایی است. آب قلیایی با بالا بردن خاصیت آنتی اکسیدانی در بدن از تجمع چربی در کبد جلوگیری می کند.

سلامت قلب و فشار خون: آب قلیایی موچب کاهش کلسترول و افزایش املاح مفید در بدن می شود که در نتیجه آن ها فشار خون کاهش یافته و سلامت قلب تضمین می شود.

سلامت استخوان ها: وقتی ph خون به سمت اسیدی بودن سوق پیدا می کند، بدن برای جبران این مسئله از کلسیم استخوان کمک می گیرد. د رنتیجه آن پوکی استخوان رخ می دهد. آب قلیایی با متعادل سازی ph در بدن، از پوکی استخوان جلوگیری خواهد کرد.

سلامت دستگاه گوارش: بنا بر تحقیقات دانشمندان، استفاده از آب قلیایی عوارض گوارشی مانند رفلکس معده و یبوست را برطرف می کند.

بالا بردن توان ورزشی: در طول ورزش، بدن انسان اسید لاکتیک تولید می کند که آب قلیایی با خنثی کردن اسید لاکتیک خستگی شما را کاهش داده و موجب می شود انرژی بیشتری داشته باشید.

خرید آب قلیایی

برای خرید آب قلیایی با توجه به فوایدی که برای بدن دارد، می توانید از فروشگاه های اینترنتی معتبر مانند فروشگاه لوکساب اقدام کند و سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرید.

  

برچسب ها: پی اچ تنظیم PH خون با مصرف یک لیوان آب قلیایی در روز نوشیدن آب قلیایی راهی موثر برای کاهش و کنترل ph خون تهیه آب قلیایی درمان سرطان با اب قلیایی آب غنی شده با کلسیم و منیزیم بیماری هایی که به دلیل بالا بودن ph خون بروز می کنند PH چیست ؟ ph



دیدگاه
دیدگاه شما :