سفارش تلفنی
09393710094

نیترات چیست ؟

24/اردیبهشت/1398 مقالات بدون دیدگاه

نیترات چیست ؟ بهتر است بدانید برخی از آب های مصرفی دارای مقادیر زیادی از نیترات و نیتریت هستند که در دراز مدت تاثیرات مخرب آن بر روی بدن آشکار می شود . شما چقدر با نیترات و نیتریت آشنا هستید ؟ آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که آب آشامیدنی بدون نیترات و نیتریت را چگونه می توانید تهیه کنید؟ کدام منابع آب حاوی نیترات است ؟ آیا منابع آب شهری حاوی نیترات و نیتریت هستند؟ آیا دستگاه تصفیه کننده آب می تواند نیترات موجود در آب را از بین ببرد؟ آیا آب قلیایی فاقد نیترات است؟ با ما همراه باشید تا آثار مخرب نیترات ونیتریت در آب آشامیدنی را برای شما بر شماریم .

نیترات چیست ؟

نیترات No-3 یکی از آنیون ها ی معدنی است که در نتیجه اکسید اسیون نیتروژن عنصری حا صل می شود. این ماده یکی از عناصر بسیار ضروری برای سنتز پروتئین در گیاهان است و نقش مهمی را در چرخه نیتروژن دارد، نیترات از طریق اکسیداسیون طبیعی تولید و بنا براین در تمام محیط زیست یافت می شود. فاضلاب های شهری، صنعتی، مواد دفعی حیوانی وگیاهی در شهرهای بزرگ که دارای نیتروژن آلی هستند به خاک دفع می شوند. دراثر فعالیت میکروارگانیزم های خاک نیتروژن آلی به یون آمونیوم NH)) تبدیل شده که به این پدیده Ammonifcationگفته می شود. خاک توانائی نگهداری این ترکیب رادر خود دارد اما به مرور طی پدیده دیگری به نام Nitrificationبخشی از یون آمونیوم ابتدا به نیتریت(No) وسپس به نیترات تبدیل می شود لایه سطحی خاک قادر به حفظ و نگهداری این دو ترکیب نبوده و در نتیجه نیتروت و نیترات به آبهای زیر زمینی راه می یابند.

نیترات چیست ؟ خرید آب قلیایی . لوکساب شاپ

 نیترات به عنوان آلاینده آب آشامیدنی

 نیترات ماده‌ای است که آب‌های زیرزمینی و سطحی را به طور گسترده‌ای آلوده می‌کند. تجمع نیترات در محیط می‌تواند ناشی از هرزآب‌‌های کشاورزی که به علت مصرف بیش از حد کودهای نیتراتی حاوی این ماده هستند، که به طور منتشر آب را آلوده می‌کنند یا آلودگی‌های نقطه‌ای از فاضلاب‌های انسانی به درستی دفع و فراوری نشده است.

علاوه بر این پسماندهای حاوی نیترات در بسیاری از فرآیندهای صنعتی مانند کاغذسازی و مهمات‌سازی تولید می‌شوند. سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گار در نیروگاه‌ها و ماشین‌ها و همه موتورهای با احتراق درون‌سوز به ایجاد اسید نیتریک و آمونیاک می‌انجامد که هوا را آلوده می‌کند. این مواد ممکن است به صورت باران‌های اسیدی به زمین بازگردند و باعث آلودگی سطح زمین هم بشوند.

بعد از مصرف نیترات چه خطراتی سلامتی انسان ها را تهدید می کند؟

نیترات یک تهدید بالقوه سلامتی به خصوص برای نوزادان است، چرا که باعث بیماری به نام "متهوگلوبینمی" یا "سندروم نوزاد کبود" را ایجاد می‌کند. این عارضه به خصوص اگر نوزاد از شیر خشک رقیق شده با آب با نیترات بالا تغذیه شده‌اند، ممکن است رخ دهد. اما نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، حتی اگر مادر از آب با غلظت بالای نیترات نوشیده باشد، در معرض خطر متهموگلوبینمی نیستند.

هنگامی نیترات با خوردن غذا و نوشیدن آب وارد بدن می‌شود، در روده به نیتریت بدل می‌شود، و بعد در خون با هموگلوبین (پروتئین ناقل اکسیژن در خون که رنگ سرخ ناشی از آن است) ترکیب می‌شود و متهموگلوبین ایجاد می‌شود، و به این ترتیب توانایی انتقال اکسیژن خون کاهش می‌یابد.

نیترات چیست ؟ حرید آب قلیایی . لوکساب شاپ

خطرات مصرف نیترات برای نوزادان چیست؟

نوزادان به سمیت با نیترات بیش از کودکان بزرگتر یا بزرگسالان حساس ترند. این عارضه ندرتا مرگبار است، اما "متهموگلوبینمی تحت‌حاد" ممکن است بی‌علامت باقی بماند و بر رشد کودک اثر بگذارد، و عارضه به سیر پنهانی خود ادامه دهد. مصرف مزمن مقادیر بالای نیترات نیز  ممکن است مشکلات سلامتی ایجاد کند، برای مثال ایجاد برخی از سرطان‌ها و اثرات بر جنین و ایجاد نقائص جنینی؛ داده‌ها در این مورد قطعی نیست، اما به هر حال مایه نگرانی است.

میزان بالای نیترات همچنین می‌تواند در غذا یا آب دام‌ها هم می‌تواند به کاهش زاد و ولد، افزایش مرد‌ه زایی، وزن کم هنگام تولد، دیر وزن گرفتن یا حتی مرگ بینجامد.

 

کدام شرکت تولید کننده آب آشامیدنی ایرانی آبی با حداقل نیترات وبدون نیتریت تولید و روانه بازار می کند ؟؟

شرکت خوش نوشان مشرق زمین، در منطقه خوش آب و هوای استان گلستان در دامنه کوه های البرز و نزدیک به ارتفاعات شاهکوه قرار گرفته است. آب مورد نیاز خود را از اعماق سفره های زیر زمینی تامین می نماید. قرار گرفتن شرکت در چنین منطقه بکر و کوهپایه ای باعث شده که محصول تولیدی با کیفیت بالا، حداقل نیترات و بدون نیتریت عرضه شود. برای ارتباط با ما می توانید به آدرس سایت شرکت به نشانی waterlife.ir  مراجعه کنید.

شرکت خوش نوشان مشرق زمین لیست قیمت آب آشامیدنی های خود را بروز کرده است برای اطلاع از جدیدترین قیمت آب آشامیدنی  جدید ایرانی کلیک کنید.

نیترات چیست ؟ خرید آب قلیایی . لوکساب شاپ

حد استاندارد مصرف نیترات و نیتریت در آب آشامیدنی چقدر است؟

با توجه به مطالعات به عمل آمده توسط سازمان بهداشت جهانی در مورد نیترات، این سازمان حداکثر مجاز ۵۰ میلیگرم درلیتر (برحسب نیترات)را اعلام نموده است. استاندارد ملی ایران نیز برای نیترات همین مقدار می باشد . سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده حداکثر مجاز نیترات را۱۰ میلی گرم در لیتر (برحسب نیتروژن ) قرار داده که معادل با /۸۲۴۴میلی گرم در لیتر برحسب نیترات است

نیترات آمونیوم چیست؟

نیترات آمونیوم، با فرمول شیمیایی NH4NO3 ، نمکی از آمونیاک و اسید نیتریک است که به طور گسترده در کودها و مواد منفجره مورد استفاده قرار می گیرد. حاوی حدود ۵/۳۳ درصد نیتروژن است، که همه به شکل هایی قابل استفاده توسط گیاهان است این رایج ترین ماده ازت کودهای مصنوعی است نیترات آمونیوم همچنین برای اصلاح میزان منفجر شدن سایر مواد منفجره مانند نیتروگلیسیرین در به اصطلاح دینامیک آمونیاک یا به عنوان یک عامل اکسید کننده در آمونیاها، که مخلوطی از نیترات آمونیوم و آلومینیوم پودر هستند، به کار می رود.

نیترات آمونیوم یک ماده کریستالی بی رنگ است و دارای نقطه ذوب ۱۶۹.۶ درجه سانتیگراد می باشد. در آب بسیار محلول است گرم کردن محلول آب نمک را به اکسید نیتروژن (گاز خنده) تجزیه می کند. از آنجا که نیترات آمونیوم جامد هنگام گرم شدن در یک فضای محدود، می تواند تجزیه مواد منفجره شود، قوانینی برای حمل و نگهداری آن وضع شده است.

نیترات چیست ؟

 نیترات آمونیوم چه کاربردی دارد ؟

این ماده از ترکیب گاز آمونیاک با اسید نیتریک از طریق یک واکنش گرمازا تولید می شود و به صورت گرانول و در ترکیب با سولفات آمونیوم برای کاهش خاصیت انفجاری در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از عناصر اصلی بسیاری از کودها است زیرا از نظر نیتروژن کاملاً غنی است و مانند اوره ، نیتروژن را وارد جو نمی کند.این ماده دارای طبیعت بسیار فراری است که باعث می شود در صنایع خاص مفید باشد.این ماده به عنوان ماده نگهدارنده در صنایع غذایی نیز استفاده می شود. این ترکیب می تواند برای تولید بسته بندی های سرد مواد غذایی مورد استفاده قرار بگیرد زیرا به سرعت دما را ۲ تا ۳ درجه سانتی گراد کاهش می دهد.

نیترات خاک چیست؟

خاک هاي حاصلخیز داراي مقادیري نیترات است. نیترات یک ماده مهم براي غذاي گیاهان محسوب می شود ولی ازنظر سلامت جامعه یک ماده مشخصه آلوده کننده است. نیترات و فسفات مواد مغذي مهمی براي رشد جلبکها بوده و در نتیجه یکی از مسببهاي اصلی تولید بو و در مواردي رنگ در دریاچه هاي پشت سدها هستند . ممکن است نیترات به مقدار زیادي در خاك و منابع آب وجود داشته باشد اما غلظت طبیعی آن در منابع آب زیرزمینی معمولاً کمتراز 10 میلیگرم در لیترمعادل 16 اکی والان گرم در لیتر می باشد . غلظت بیشترآن در منابع آب اغلب دلالت بر تخلیه مستقیم نیترات موجود در کودها و آلودگی ترکیبات آلی ،فاضلابها و پسابها داشته و در نتیجه نشان دهنده آلودگی آب می باشد مگر آنکه آزمایشهاي تکمیلی سالم بودن آب را تأیید کنند سازمان بهداشت جهانی( WHO) حداکثر مجاز غلظت نیترات در آب شرب را 50 میلی گرم در لیتر تعیین نموده است.

نیترات چیست ؟

نیترات در خون

نیترات یک تهدید بالقوه سلامتی به خصوص برای نوزادان است، چرا که باعث بیماری به نام مت هموگلوبین یا سندروم نوزاد کبود می شود. این عارضه به خصوص اگر نوزاد با شیر خشک رقیق شده با آب با نیترات بالا تغذیه شده‌ باشد، ممکن است رخ دهد. اما نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، حتی اگر مادر از آب با غلظت بالای نیترات نوشیده باشد، در معرض خطر مت هموگلوبین نیستند.

وقتی نیترات با خوردن غذا و نوشیدن آب وارد بدن می‌شود، در روده به نیتریت بدل می‌شود، و بعد در خون با

هموگلوبین (پروتئین ناقل اکسیژن در خون که رنگ سرخ ناشی از آن است) ترکیب می‌شود و مت هموگلوبین ایجاد می‌شود، و به این ترتیب توانایی انتقال اکسیژن خون کاهش می‌یابد.

نوزادان به سمیت با نیترات بیش از کودکان بزرگتر یا بزرگسالان حساس ترند. این عارضه ندرتا مرگبار است، اما مت هموگلوبین تحت حاد، ممکن است بی‌علامت باقی بماند و بر رشد کودک اثر بگذارد، و عارضه به سیر پنهانی خود ادامه دهد. مصرف مزمن مقادیر بالای نیترات نیز ممکن است مشکلات سلامتی ایجاد کند، برای مثال ایجاد برخی از سرطان‌ها و اثرات بر جنین و ایجاد نقائص جنینی؛ داده‌ها در این مورد قطعی نیست، اما به هر حال مایه نگرانی است.
میزان بالای نیترات همچنین می‌تواند در غذا یا آب دام‌ها هم به کاهش زاد و ولد، افزایش مرد‌ه زایی، وزن کم هنگام تولد، دیر وزن گرفتن یا حتی مرگ بینجامد.

همان طور که اشاره شد ترکیبات نیترات در بزاق دهان، معده، روده بزرگ و مثانه می توانند به نیتریت تبدیل شوند. متقابلا نیتریت ها می توانند با سوبستراهای تغذیه ای مثل آمین ها و آمیدها وارد واکنش شده و ترکیبات نیتروز، نیتروزآمیدها و نیتروزآمین ها را تولید نماید.

در صنایع غذایی در مراحل مختلف عمل آوری غذاها به آنها ترکیبات نیترات های سدیم و پتاسیم را می افزایند. این ترکیبات بعنوان نگهدارنده به سوسیس و کالباس اضافه می شود و به علت خاصیت ضد باکترایی مانع رشد باکتری های خطرناکی مانند کلستریدیوم بوتولینوم می گردند. ترکیب این مواد با میوگلوبین و هموگلوبین گوشت، باعث ایجاد رنگ صورتی و حفظ عطر و طعم ادویه های آن شده، به آن طاهری تازه می بخشد. اما متاسفانه این دو ماده در بدن به یک ماده سرطان زا به نام نیتروزآمین تبدیل می شود. بسیاری از نیتروز آمین ها در ایجاد تومورهای بدخیم موثرند و مصرف زیاد گوشت های فراوری شده مانند انواع سوسیس، کالباس، همبرگر و ...خطر سرطان های روده بزرگ، رکتوم (راست روده) و معده را افزایش می دهد.

نیترات چیست ؟

اسید نیترات چیست؟

بدون شک، اسید نیتریک یکی از مهمترین اسید‌های کشف شده توسط بشر است. این اسید که با نام‌های آب قوی، آب قدرتمند و همچنین روح نیتر ( روح پتاسیم نیترات) در قرن هجدهم میلادی نیز شناخته می‌شده، با فرمول شیمیایی HNO۳ در علم شیمی شناخته می‌شود. اسید نیتریک اسیدی بسیار قوی و خورنده است. این اسید در حالت خالص وقتی که تازه تولید شده، بی‌رنگ است اما با گذشت زمان مقداری از اکسید نیتروژن و آب آن تبخیر شده و رنگی زرد را نشان خواهد داد.

این اسید در دمای پایین، درون آب کاملا حل خواهد شد. اسید نیتریک یکی از مواد رایج در تمامی آزمایشگاه‌ها و از اصلی‌ترین مواد صنعتی است. یکی از دلایل اصلی خرید اسید نیتریک، ساختن آمونیوم نیترات برای کودهای شیمیایی است. این اسید همچنین در ساختن مواد منفجره مثل نیتروگلیسرین، پلاستیک‌ها و رنگ‌ها کاربرد دارد.
نیتریک اسید دارای شکل مولکولی تریگونال و وزن مولکولی ۶۳ گرم بر مول است، در ۸۳ درجه سانتیگراد می‌جوشد و در منفی ۴۲ درجه سانتیگراد ذوب خواهد شد. اسیدیته این اسید بسیار بالا است و به محض برخورد با پوست باعث سوختگی شدید خواهد شد، لذا کار با آن بدون دستکش خطرناک بوده و در صورت برخورد با پوست باید با آب فراوان محل برخورد شسته شود.

فروش نیتریک اسید بیشتر با غلظت ۶۸ درصد در مقیاس تجاری انجام می‌شود و اگر به صورت غلظت بیشتر از ۸۶ درصد فروخته شود، اسید نیتریک دودزا محسوب شده و پس از خرید اسید نیتریک با این غلظت باید هنگام باز کردن درب این محصول از ماسک مخصوص استفاده شود، زیرا در صورت استنشاق باعث سوختن ریه و دستگاه تنفسی خواهد شد. بر اساس مقدار دی اکسید نیتروژن موجود در غلظت‌های بالا، اسید نیتریک دودزا، در غلظت بالای ۹۵ درصد اسید نیتریک سفید و در غلظت ۸۶ درصد اسید نیتریک قرمز نامیده می‌شود.

برچسب ها: Nitrate of drinking water آب قلیایی فاقد نیترات #نیترات آب آشامیدنی بدون نیترات و نیتریت نیترات نیترات چیست خوش نوشان مشرق زمین لیست قیمت آب آشامیدنی آب آشامیدنی جدید ایرانی تولید کننده آب آشامیدنی بدون نیترات لوکساب حد استاندارد مصرف نیترات و نیتریت در آب آشامیدنی اثرات مخرب نیترات بر روی سلامتی چیست آبی با حداقل نیترات وبدون نیتریت خطرات نیترات مضرات نیترات خرید آب آشامیدنی بدون نیترات قیمت آب قلیایی خرید آنلاین آب خرید آب آشامیدنی خرید آب دستگاه آب قلیایی خرید اب قلیایی کدان آب فاقد نیترات است آب یونیزه قلیایی خرید آب غنی شده آب قلیایی آب بدون نیترات ینوزاسیون آب نیترات چیست ؟ آب غنی شده با هیدروژن



دیدگاه
دیدگاه شما :